När man som tjej söker in på ett ingenjörsprogram kan man förvänta sig iallafall två saker. Det första är att matteboken till första kursen väger 2.7 kg och är på engelska. Det andra är att antalet kurskamrater som identifierar sig som tjejer kommer vara en stor minoritet mot antalet kurskamrater som identifiera sig som killar. På Karlstads universitet läser alla civilingenjörer, alla som läser kandidatprogrammet i fysik samt alla på matematikprogrammet, tillsammans det första året. Av alla de cirka 250 stycken antagna till de olika programmet är 30% kvinnor. Det är inte ens en tredjedel som är kvinnor. Detta gäller inte bara min årskurs utan det ser ut på liknande sätt i alla årskullar. Dock finns det ett undantag: i en klass är det 50/50. Haken är dock att klassen består av två personen, så det är inte direkt en succé.
Redan som små lär vi oss att att killar ska leka med vissa saker och tjejer med andra. Killarna uppmuntras till att spela dator, leka med bilar och skruva ihop och isär tekniska prylar. Tjejerna uppmuntras istället till att leka med dockor, sminka sig och måla naglarna. Det är därför inte konstigt att killar och tjejer utvecklar olika intressen. Samhället lär oss att teknik- och datautbildningar är något för killar, medan omvårdande arbete i välfärden såsom förskolelärare och undersköterska är arbeten för kvinnor. Detta eftersom teknik anses vara “för svårt och invecklat” för kvinnor. Fakta från Sveriges ingenjörer visa dock att 8 år efter påbörjad civilingenjörsutbildning har 49 % av männen tagit examen, medan siffran för kvinnor är 59 %. Siffrorna visar svart på vitt att kvinnor är minsta lika, om inte mer, kapabla till att läsa en teknisk utbildning. Så tjejer; lyssna inte på samhället, även vi kan lösa gåtan med kallfusion och bygga rymdskepp. Det ända som begränsar oss är Newtons lagar.
Samtidigt är det inte särskilt konstigt att kvinnor räds ingenjörsutbildningen, då statistisk från Sveriges ingenjörer visar att ingångslönen för en kvinnlig civilingenjör är 1800 kronor mindre i månaden än vad du får som man. Lönen bestäms utifrån till exempel ens utbildning, kompetens och tidigare erfarenhet. Alla faktorer vägs ihop och sedan sätts en ingångslön efter hur mycket cheferna tycker man är värd. Alltså är en kvinna idag 1800 kronor mindre värd i månaden. Så ni som beskyller kvinnor för den dåliga könsuppdelningen på utbildningen, sluta med det. Det är självklart att unga kvinnor väljer bort en utbildningsbana där de kommer möta en mansdominerad arbetsmarknad. Där de på grund av den patriarkala samhällsordningen alltid, oavsett utbildning eller erfarenhet, kommer behöva hävda sig för att visa att även kvinnor kan programmera datorspel och konstruera vattenkraftverk. Detta till en lägre lön än deras manliga kollegor. Jag trodde att vi hade avskaffat kvinnolönerna.
Avslutningsvis vill jag säga att jag är stolt över de reformer Socialdemokraterna genomfört som idag gör att inte alla mina kurskamrater kommer från Sigtuna, har sommar”stuga” i Båstad eller är tredje generationen ingenjörer. Mina kurskamrater har även föräldrar som är bibliotekarier, sjukskötare och barnskötare. Detta visar på att svenska skolan i viss mån klarar av att vara jämlik. Nu handlar det om att skolan också ska vara jämställd och normkritisk. Då det tydligen är något som ännu inte uppnåtts. För tjejer ska inte lära sig att teknikämnen inte är något för dem, på samma sätt ska killar inte heller lära sig att visa saker är “tjejiga”. Vi ska istället skapa ett samhälle där varje individ får välja sin egen väg och på så vis få ingenjörsutbildningen att bli jämställd.
Emma Andersson
S-studenter Karlstad