Dricks, ett förlegat system – en reseskildring från USA

När jag igår gick in på ett kafé  för att köpa kaffe var jag väldigt nära att ge servitrisen dricks. Jag insåg då att en av de sakerna som hade påverkat mig mest under min resa till USA var landets ”drickssystem”.  Det är ett system där arbetarna inte kan förlita sig på en trygg grundlön utan istället måste prestera sitt yttersta, till varje kund, för att få en lön som de kan leva på.

En New York-bo som jag lärde känna, hade en lön på 4 dollar per timme, vilket motsvarar ca 30 svenska kronor. Resten fick han skrapa ihop genom dricks.

Det tillhör amerikansk kutym att minst ge 15% i dricks, men är servicen dålig behöver man inte visa sin uppskattning överhuvudtaget. Och om servicen är bra eller dålig kan vara högst godtyckligt.

Detta system ökar enligt mig det maktförhållande som redan finns mellan de arbetande inom servicebranschen och de betalande kunderna. Ler du lite extra eller tar du ödmjukt emot skit och klagomål kan du klara dig ekonomiskt även denna månad.

Missförstå mig inte, jag tycker att man ska vara ”service-minded” och sköta sitt jobb och där ingår det att ge en god service. Men att leva på kundernas välvilja är inget hållbart system. Dessutom vältrar arbetsgivarna över sitt ansvar att betala drägliga löner till sina anställda.

Dricks förekommer även i Sverige, även om det inte sker i samma utsträckning som i USA. Det används dock som ett argument för att inte höja arbetarnas löner.

Dricksen måste bort, och restaurang- och hotellägare måste ta sitt ansvar och betala dem som får deras företag att fungera.

Share

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *