Bilism en ohållbar livsstil

A woman wearing a mask walk through a street covered by dense smog in Harbin, China.

 

 

Bilismens vänner brukar säga att problemet inte är personbilen utan de orena bränslena. Det är en sanning med en modifikation.

 

Vägtransporter svarar för ungefär 30 procent av de svenska koldioxidutsläppen. Andelen fortsätter att öka i takt med att vägtrafiken ökar – sedan 1970 har persontransporterna med bil ökat med 70 procent. Samtidigt har kollektivtrafikens marknadsandel stagnerat på runt 20 procent sedan tidigt 1970-tal.

 

Den 28 miljarder kronor dyra Förbifart Stockholm drevs igenom med hänvisning till att den skulle avlasta Stockholms innerstad från biltrafik. I ljuset av detta borde krav på att en stor andel av innerstadens bilvägar omvandlas till uteslutande buss-, gång- och cykelyta vara självklara. Bilistlobbyn kan inte både få äta kakan och ha den kvar.

 

Problemen med bilismen rör inte bara utsläppen den förorsakar och löses således inte med miljövänligare bränslen. Nya vägbyggen exploaterar naturmark och stör vilda djur. Partikelhalten i luften vid högtrafikerade vägar är folkhälsovidriga. Vidare har mikroplaster blivit ett stort problem. Att små plastpartiklar finns i riklig mängd i våra insjöar är oroväckande inte minst eftersom det är därifrån vi hämtar vårt dricksvatten. Den primära källan till dessa mikroplaster är bildäckslitage. Dessutom tar bilvägar, parkeringsplatser och parkeringshus oerhörda ytor i anspråk på bekostnad av bostäder och samhällsservice. Bilism dödar också mer direkt genom olyckor.

 

Genom att fler åker tillsammans ökar yteffektiviteten. Dessutom skulle både trängseln och slitaget på infrastrukturen minska om kollektivtrafiken expanderade och bilismen minskade. Fler kvinnor än män åker kollektivt. Ur ett jämställdhetsperspektiv är investeringar i kollektivtrafiken således framtidens politik.

 

För tätorten är bilen inte framtidens färdmedel. Bilismen ger upphov till en bläckfiskstad, där det finns ett centrum varifrån långa armar löper till ytterstadsområden. Pendlare tvingas åka långa sträckor med bil för att nå sina mål och stadsplaneringen blir ineffektiv. En socialt och miljömässigt hållbar trafikförsörjning och stadsplanering säkras genom att kollektivtrafiken används som det verktyg det faktiskt är för att nå satta mål om exempelvis jämställdhet, miljö, regional utveckling och folkhälsa. Med politisk vilja möter vi den gröna omställningen.

 

Ludvig Fahlvik

Libertas redaktör tillika ledamot i beredningen för trafikplanering, Stockholms läns landsting

Share

6 thoughts on “Bilism en ohållbar livsstil

  1. Hello! Someone in my Myspace group shared this site with us so I came to take a
    look. I’m definitely enjoying the information. I’m book-marking and will
    be tweeting this to my followers! Outstanding blog and superb design and style.
    adreamoftrains website hosting services

  2. I really like your blog.. very nice colors & theme. Did you
    make this website yourself or did you hire someone to do
    it for you? Plz respond as I’m looking to create my own blog and would like to find out where u got this from.
    cheers

  3. Wow that was unusual. I just wrote an really long comment but after I clicked
    submit my comment didn’t show up. Grrrr… well I’m not writing all
    that over again. Anyway, just wanted to say fantastic blog!

  4. Hey! Would you mind if I share your blog with my twitter
    group? There’s a lot of people that I think would really enjoy your content.
    Please let me know. Cheers

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *