Vänstern måste bilda opinion båda för sina frågor och för partierna som ska genomföra politiken. Ida Gabrielsson, ordförande i Vänsterpartiets framtidskommission, Helen Öberg, årets lobbyist 2010 och miljöpartist och Tobias Smedberg från Agenda PR samlas under ett träd vid Visbys ringmur för en diskussion om vad man gör, hur man gör det och vad som borde göras bättre när vänstern bildar opinion lett av Robin Zachari från bloggen Alliansfritt Sverige
”Vi är ibland väldigt fokuserade på vad högern gör och vilka frågor de driver” påpekar Tobias Smedberg. Om man struntar i vad borgarna vill och istället driver egna frågor sätter man sin egen agenda. Tittar man på vänsterpartiets hemsida handlar nästan varenda kommentar om något som Timbro eller Alliansen sagt. ”Vänstern är ingen telegrambyrå vars uppgift det är att ständigt ha ett svar på allt högern häver ur sig”.
Sen behöver man inte vara så jävla korkad! Vänstern ordnar demonstrationer på Sergelstorg och det kommer 200 personer som hade varit jättemycket om det var ett seminarium. Men eftersom det är en demonstration på Sergelstorg ser det ut som att ingen jävel bryr sig.
”Gör vad ni vill” uppmanar Ida Gabrielsson. ”Det är ett evigt tjat om att vänstern måste ha egen media. Ordna det då! Eller gör något annat, att bara gnälla om vad man inte har leder ingen vart.
”Jag är PR-konsult och socialist”, Anders Utbult från PR-företaget Gullers i publiken påpekar att det är väldigt få socialister inom PR-branschen och frågar sig varför det är så. ”Borde inte fler inom vänstern vara intresserade av att bilda opinion och nå ut?”
Helen Öberg som vann utmärkelsen årets lobbyist berättar om hur hon själv skriver några rapporter om året som ofta får bra genomslag. Se intervjun med henne om att jobba med sociala medier.